• pd-vilina-vodica-5

Server Time: 2018-07-23 01:43:25

Мостар, Прењ, Сарајево

(мај 2011)

У организацији ПД “Копаоник” за првомајске празнике бирам ову акцију дугу четири дана. Град Мостар смештен је подно обронака планина Вележа, Хума и Чабуље, у долини реке Неретве, на надморској висини 60-80 м. Кроз Мостар теку Неретва и Радобоља а у његовој ближој околини налазе се још реке: Дрежањка, Буна, Буница и Јасеница. Мостар је вековима раскрсница различитих цивилизација и свака од њих је у њега уткала део своје посебности. То је град сунца, зеленила, цвећа, који се одликује специфичном и ретко угодном медитеранском климом.

1Pocitelj pogled-na-Neretvu   2Vrelo-Bune

Мостар је удаљен 60 км од Јадранског мора. У граду и његовој ближој околини налазе се јединствени локалитети, који сведоче о животу на овом подручју још у предантичким временима. Мостар поседује комплетну просторну инфраструктуру, модеран аеродром. Најстарији писани документи о Мостару датирају из прве половине XV века. Све до Турског освајања Мостар је био мало насеље. Код Старог Моста приче кажу да су у кулама на обе стране живели “мостари” који су чували мост и по њима су становници тог тадашњег насеља добили име Мостари. Обишли смо знаменитости: Стари град, Крива ћуприја, улица Кујунџилук, Бисчевића сокак, Базилика Светог Петра и Павла, Карађозбегова Џамија, Стари мост, Благај (где извире река Буна), Историјско градско подручје Почитељ, Манастир Житомиошлић, Шантићев споменик….Стварно није у реду, а не поменути да се у Мостару добро једе, пије.. пите, ћевапи, сладолед…нисмо ни ми одолели…

3Stari-most   4Mostar

Кренусмо ка циљу нашем, Прењу, аутобусом до Рујишта, 20-так километара удаљеног планинарског дома, где остаје већи део групе, а нас 18 крећемо ка Бијелим водама, новом дому, пре мрака, а већ очекујемо кишу…Покисли, ништа страшно, ал’ и загубили се нас шест, а мрак пада. Срећом, све се добро завршило. Шта рећи о Прењу? Смештен је у срцу динарних планина у северном делу Херцеговине. Прењ лежи са севера реке Неретве од Главатичева код Коњица до Белог Поља код Мостара, са југоисточне стране је омеђен планинским масивима Вележа(1969м), Црвња (1921м) и Височица (1964м). Окружује га природна и вештачка језера: Борачко, Јабланичко, Грабовичко, Салаковац, као и реке Неретва, Љута, Неретвица , Бијела и Дрежанка. У подножју планине се налазе три града: Коњиц, Јабланица и Мостар из којих воде маркирани путеви. Моцан је, дивљи, са највисим врхом Зеленом главом (2155 мнв). Прењ има још 10 врхова преко 2000 мнм као: Лупоглав, Особац, Отиш, Овча, Херач, Видина Капа,...

Prenj   Prenj

Устали смо са кишом, надали се да ће престати, али узалуд…Ми смо одлучили покушати…Ризична одлука. Не препоручује се кретање без водича и ван обележених стаза због минираних подручја. Масив Прења раздваја средоземну и континенталну климу па су нагле промене времена уобичајене и непредвидиве. Све смо то осетили на својој кожи, група напредује доста споро, нема предаха, кабанице пропуштају, ми сатима ходамо, стижемо до подножја, на превој Зелене главе и Отиса, ветар појачава, влажног снега много, киша досадна, закључујемо да до врха стаза није безбедна и да се на врх не пењемо. Знам да се то некима не допада, нема могућности да се безбедно настави успон на врх. Убрзо се сви враћају, стаза је ипак недовољно сигурна, да смо бар кренули на Отис, успели би, ал од погледа и пространства видика тога дана ништа. Нека празнина, планина горостасна, ал ми се морамо враћати назад, мокри до голе коже. Истом стазом назад, 25 км, умор савладава, цело поподне смо сушили опрему јер за два дана све је мокро. У дому живо, сви се шалимо, друштво супер.

После буђења, сунце коначно, фотографисали смо се, пакујемо ствари и полазимо ка Рујишту, па Сарајеву.

Sarajevo   Sarajevo   Sarajevo

Најпре идемо до Илиџе, до врела Босне. Познато излетиште је пуно Сарајлија. После обиласка врела Босне возимо се до Башчаршије где се увек добро једе, код Жеље са неизбежним ћевапима, после колачи у посластичарници па повратак кући.

Ипак, морам рећи, скратила би обиласке градова, а дуже боравила на планини, Прењу, драгуљу босанских планина.

Sarajevo

Извештај написала: Раковић Љубица, ПД “Вилина водица”