• pd-vilina-vodica-5

Your IP: 54.162.15.31
Server Time: 2018-09-21 21:57:07

Бјеласица 2012

Крај је старе године, али и почетак још једне зимске авантуре на Бјеласици. Цела прича о овој планини и у овом термину је позната међу планинарима још до пре неколико година уназад, овога пута леп провод и уживање добили су прилику да се први пријаве међу осталим учесницима којих је било и на листи за чекање. Далеко пре поласка списак је био попуњен, неко први пут, неко већ био, неко од почетка не прекида традицију. Група је спремна. Информације о кашњењу ноћног воза Суботица - Н. Сад – Бгд – Бар није било ни речи, кренули смо на време, у веома доброј кондицији за расположење, тако је то са нашим железницама Србије.

Ноћ и добро расположење, добри и драги нам људи, учинили су да и киша која нас је сачекала у раним јутарњим сатима у Мојковцу, буде део наше гупе! Има нас један више :)

Bjelasica-2012-1 Bjelasica-2012-2 Bjelasica-2012-3

Краћа пауза, за препакивање ствари, опреме, расподела терета за полазак на планину, на располагању нам је превоз великих ствари, до дома идемо само са апаратима или још по који мали ранац. Најбржи су успели да се огребу за бурек у пекари… свега шест тазе печених.

На пут до прве маркације било је “по јутру се дан познаје” падала јекиша целим путем, чекао нас је успон до дома Џамбас 10км и висинске разлике 400м.

Bjelasica-2012-4  Bjelasica-2012-5

Како је време пролазило, тако смо и ми били све вреднији, за непуна два сата нашли смо се у кући код пријатних домаћина и нама већ добро познатих Божовића. Као и сваке године ту обавезно правимо паузу, а домаћини нас почасте са кафом, ракијом и домаћим производима од сира и сушеног меса.

Bjelasica-2012-6     Bjelasica-2012-7  Bjelasica-2012-8

Пријало нам је склонити се са кише, мало се просушити и скупити енергију за наставак до дома. У дом смо стигли много раније, око 10.00х, времена за смештај и одмор било је на претек! Сместили смо се у дому, киша наставља да пада остатак дана… палнирана шетња до Мучнице је отказана због кише и јаког ветра, иако је било авантуриста за пешачење по таквом времену. Остајемо у дому, сушимо се, одмарамо, чекамо ручак па опет у вреће…

Bjelasica-2012-9 Bjelasica-2012-10

Суботње јутро је обећавало уживање у лепототама које су нас окруживале, граница снега се супстила до дома, кренули смо по малом, белом и још не прогаженом сенжћу, врхови Бјеласице су под маглом, повременео се појаве и дају нам правац кретања и орјентације. Кренули смо пут Враго дола, гребеном до Сватовског гробља… према Црној Глави 2139мнв.

На самом гребену, сачекао нас је јак ветар и снег који су се смењивали, кретање је било отежано, али великог успона  више није било, пратили смо  летњи пут према Зековој глави који је био завејан, пун снежних наноса-сметова.

Bjelasica-2012-14Bjelasica-2012-15

Наравно да испред себе смо једва видели на двадесетак метара, поред толико лоших и тешких временских услова, када чујете  песму, смех и радост… јасно вам буде да су људи расположени за освајање врха. Колико год да смо далеко били од дома и топлих врећа, знали смо да ћемо успети, иако је увелко било веме да се враћамо назад.

Bjelasica-2012-17Bjelasica-2012-18

Пред сам излазак на највишљи врх, направили смо паузу и појели по нешто, скупили додатну енергију да издржимо ветар и снег који су постали све јачи. На врху смо били негде око 14х направили неколико заједничких фотки, и без већих задржавања наставили повратак.

Bjelasica-2012-19  Bjelasica-2012-20

У повратаку смо прошли поред Усуловачког језера, Шеварина и Шишког језера где нас је и ухватила ноћ, остатак стазе смо ишли пратећи пут којим смо дошли до Враго дола, иако смо се требли враћати преко Турјака и Мариковца. У дому смо сви били на окупу око 19х, напорна, дуга и на крају лепа тура трајала је 12х, а прешли смо око 30 км…

Bjelasica-2012-21Bjelasica-2012-22Bjelasica-2012-23

Све се убрзо заборавило јер нас је чекла топла вешера у дому. Седели смо не толико дуго, анализирали и сабирали утиске, понаособ или заједно… дошли смо до заједничког закључка да је све мање оваквих правих планинарских акција, све је више јефтиног туризма… Да ли је то сто нам треба? Полако су гласови утихнули у дому, умор је одрадио свој део посла!

Bjelasica-2012-24Bjelasica-2012-25

Недеља ујутро је била мало опуштенија, после доручка планирана је кратка шетња на Мучницу 1809мнв,  киша која је падала претворила се у вејавицу и јак снег. То нам није сметало да мање од два сата направимо туру око врха .

Bjelasica-2012-26Bjelasica-2012-27Bjelasica-2012-28

Видљивост је  била веома мала, убрзо смо се нашли испред дома, део гупе који је остао у дому ипак је отишао у исту  шетњу  за нама… Остатак дана смо искористили за одмор, припрему, паковање ствари за полазак у 18х  Осим заглављивања џипа са ставрима и помоћи да наше ствари безбедно стигну доле, нисмо имали већих проблема са спуштањем по ноци до Мојковца на железничку станицу. Успут смо покуповали домаћег сира и опет били пријатно услужени код наших добрих домацина.

Bjelasica-2012-29Bjelasica-2012-30Bjelasica-2012-31

Путовање возом до Београда трајло  је целу ноц, стигли смо уз мало кашњење, сто нам је на крају и пријало јер смо мање чекали да наставимо даље до Новог Сада и Суботице…

И на самом крају остаје само да се захвалим свима који су били и подржали да и овај крај године  обелажимо са још једном правом планинарском акцијом. Посебно бих се захвалио члановима из       ЖПСК Спартак из Суботице који је уступио возну П3 карту за путовање у правац према Црној Гори. Заједничким  радом и добром сарадњом успели смо да се сретнемо са првим снегом и проведемо се одлично!

Bjelasica-2012-32

На овој акцији је учествовало 9 планинарских друштава из 8 градова из Србије, број уцесника на акцији је 24 од којих су сви успели да у зимским условима освоје највисљи врх Бјеласице… Хавала свима и видимо се на некој од  наредних планинарсих акција!!!

Буковац,                                                                                 Жељко Дулић

11.12.2012                                                                              МБ 321, ПД Вилина Водица