• pd-vilina-vodica-5

Server Time: 2017-09-21 03:20:05

Expedition Serbia

Huascaran south 2013

Polazak na još jedan veliki izazov, jedno novo iskustvo. Nova planina, nova država, novi kontinent ali stari prijatelji i već odavno poznati tim srpske ekspedicije iz ravnice koji iz godine u godinu ostavlja trag u istoriji planinarstva. Ovoga puta naš cilj bili su Andi.

ekspedicija na huascaran - 2013 20130913 2099730049  Huascaran 2013

Andi su venac planina na zapadu Južne Amerike uz samu obalu Tihog okeana. Predstavljaju nastavak severnog venca Kordiljera od Karipskog mora do Ognjene zemlje, na dužini od 8.900 kilometara. Protežu se kroz sedam država Južne Amerike. Posle skoro 26 sati leta i menjanja tri aviona stigli u prestonicu Perua, Limu.

Huaskaran-helikopter  Huaskaran-4

Lima je glavni i najveći grad Perua. Nalazi se u dolini reka Čiljon, Rimak i Lurin, iznad pacifičke obale na prosečno oko 30 metara nadmorske visine na zapadnom delu države. Grad se nalazi u sušnoj primorskoj regiji Perua. Šira oblast grada ima površinu od 2.672,28 km².Sa populacijom od skoro devet miliona stanovnika, Lima je peti najveći grad u Južnoj Americi, iza Meksika, Sao Paola, Buenos Ajresa i Rio de Žaneira. Grad je osnovao španski konkistador Fransisko Pizaro 18. januara 1535. Tada se grad zvao la Sijudad de los rejas, odnosno Grad kraljeva. Lima je jedan od najvećih finansijskih sedišta Južne Amerike.

Prvi dan poveden u obilasku ovog milionskog grada ostavio je na nas mnogo lepih utisaka, arh. nalaziste Huaca Pucllana, ljudi, ulice, capela F.Pizara, reka koja je jednim delom svog toka izmeštena da bi se napravio auto put... svega toliko interesantnog a tek smo sleteli, a već sutra ponovo u avion i letimo prema jugoistoku gde se nalazi grad koji je dugo bio prestonica Inka carstva, odakle je polazna tačka za posetu Machu Picchu.

Machu Picchu ekspedicija vojvodine  Huaskaran-6 Huaskaran-7

Kusko se nalazi na padinama Anda na 3416 m nadmorske visine, i ima oko 359.000 stanovnika, veličine je Novog Sada. Grad je bio prestonica carstva Inka i obiluje spomenicima iz vremena Inka i kasnije španske kolonizacije u gradu i okolini. U obilasku grada zanimljivi su ostaci Hrama sunca (Korikanča) i Hrama sunčevih devica. Oni se nalaze u današnjoj crkvi Santo Domingo. Ostaci iz doba Inka i kolonijalni centar grada su 1983. proglašeni Svetskim nasleđem pod zaštitom UNESKO-a. U gradu se organizuju proslave verskih praznika, karneval, muzički festival i druge manifestacije. Zemljotres koji se dogodio 1950. uništio je mnoge crkve i kuće uništeno je oko 90% grada. Zidovi iz vremena Inka su dobro podneli zemljotres, za razliku od kasnijih španskih građevina.

Huaskaran-8  Huaskaran-9

Kako je sve od polaska iz Srbije išlo po planu, tako je napravljen plan za odlazak prema Machu Pichhu i tamo smo uraditi prvu aklimatizacionu šetnju. Na početku doline reke Urubamba u severnom delu smešten je Ollantaytambo što na kečuanskom znači Gospodarevo sklonište. Ollantaytambo se nalazi, na oko 60 km severoistočno od Kuska, na 2792 m nadmorske visine. To je jedinstveni primer pretkolumbovskog planiranja grada. Ollantaytambo je železničkom prugom povezan s Machu Picchu.

Huaskaran-10  Huaskaran-11

Vozom se putuje nešto oko dva sata, prateći dolinu reke Urubamba uživamo u pogledima na snežne vrhove koji dostizu visinu i do 5700 metara. U vozu smo posluženi sa nacionalnim čajem od koke (mate de Coca). Posle prijatne vožnje i lepe atmosfere u vozu, uveče stižemo u Aguas Calientes gradic na reci Urubamba ili bolje rečeno da je to najbliže naseljeno mesto poznatom turističkom odredištu Južne Amerike, Machu Picchu, koji je od ovog malog ali veoma živopisnog naselja udaljen oko 6 km ili 1,5 sati hoda. U gradu se nalazi veliki broj hotela i restorana, i sve je podređeno samo turistima. Ovde se samo i živi od posete turista. Peti dan naše ekspedicije iskoristili smo za prvu alkimatizacionu setnju i posetu "Izgubljenom gradu Inka". Machu Picchu je sveti grad Inka smešten na najvišem delu na istočnim padinama planinskog lanca iznad doline reke Urubamba i neposredno iznad naselja Aguas Calientes, na 2.350 metara nadmorske visine, akilimatizaciju smo nastavili do 2720m nadmorske visine.

Huaskaran-12  Huaskaran-13  Huaskaran-14

Machu Picchu je predpostavlja se izgrađen oko 1300. godine, ali je ostao skriven sve do 1911. godine kada ga otkriva Amerikanac Hiram Bingham koji je boravio u gradu Aguas Calientes pre nego što je otkrio Machu Picchu. Posle završene aklimatizacije i spuštanja u dolinu, istog dana vratili smo se Inca reil-om na polaznu stanicu Ollantaytambo, a odatle organizovanim prevozom dalje smo se jos oko sat ipo vozili u Kusko.

Huaskaran-15  Huaskaran-16

Još jedan dan u Kusku, koristimo za drugu nam aklimatizacionu šetnju, ovog puta izašli smo na 3700 m nadmorske visine odakle se pruža fenomenalan pogled na ceo grad sa okolnim brdima. Posle podne se jos malo upoznajemo sa znamenitostima Kuska, ali isto tako i opraštamo od prestonice carstva Inka.

Huaskaran-17  Huaskaran-18  Huaskaran-19

Narednog sedmog dana putujemo za Puno, grad koji je smešten na obali jezera Titikaka na jugoistoku Perua. Osnovao ga je Pedro Fernández Castro Andrade 1688. godine, a danas Puno ima oko 120.000 stanovnika i glavni je grad istoimene regije, a jos je poznat kao početna stanica za turistička putovanje prema ostrvima jezera Titikaka.

Huaskaran-20  Huaskaran-21

Titikaka jezero je najviše jezero na svetu na kojem je moguća komercijalna plovidba. Nalazi se na 3.821 m nadmorske visine. Titikaka je najviše slatkovodno jezero u Južnoj Americi sa površinom od oko 8.300 km2 širine 65 km i dužine oko 194 km. Titikaka ima prosečnu dubinu između 140 i 180 metara, a maksimalna dubina je 280 metara. Smešteno je visoko u Andima, a jezero je prirodna granica između Perua i Bolivije. Zapadni deo jezera pripada regiji Perua, dok istočna strana pripada području La Paz u Boliviji. Poreklo imena jezera Titikaka je nepoznato. Titikaka u prevodu znači kao "Kamena puma", zato što oblikom podseća na pumu koja lovi zeca.

Huaskaran-22  Huaskaran-23  Huaskaran-24

Više od 25 reka utiče u jezero Titikaka, u kome je i 41 ostrvo - od kojih su neka gusto naseljena. Titikaka je poznato i po stanovništvu Kečua, Ajmara i indijancima Uru , koji žive na devet vestačkih ostrva Uros načinjenih od plutajuće trske. Ova ostrva postala su glavna turistička atrakcija Perua. Posle posete ostrvu od trske Uros, nastavljamo plovidbu do ostva Amantani gde je aklimatizacija obavljena pošto smo se popeli na vrh Coanos 4115 m nadmorske visine. Noć smo proveli na visini od 3.821 m u prijatnom porodičnom domaćinstvu stanovnika koji žive na ostrvu. Još jedno zanimljivo ostrvo je ostrvo Taquile sa vrhom Molusina 4050 m nadmorske visine. Sada smo već dobro aklimatizovani i visina od 4000 m ne predstavlja nam problem. Svi se dobro osećamo. To je dobar razlog da se pobamo aklimatizovati i kupanjem u jezeru Titikaka. Voda je hladnija nego što smo očekivali, ali priliku da se pomočimo na toj visini nismo propustili. Istog popodneva stigli smo u Puno.

Huaskaran-25  Huaskaran-26  Huaskaran-27

U Punu je poslednja stanica na putovanju vozom iz Kuska i Arequipe. Najbliži aerodrom je u Juliaci, udaljenoj oko 50 km od Puna. Let za Limu imali smo u 12h po lokalnom vremenu, Let je trajao malo više od sat vremena. U Limi imamo vremena samo da spakujemo stvari za planinu, naredne dane planiramo da provedemo u Huarazu, oblasti Cordillera Blanca u Andima.

Cordillera Blanka je planinski venac u Ancash regionu u Peruu, čini veći deo Anda jer obuhvata opseg 33 velika vrha iznad 5.500 m nadmorske visine u prostoru od 21 kilometra širine i 180 kilometara dužine.

Nacionalni park Huascaran osnovan je 1975 godine, obuhvata gotovo ceo spektar Cordillera Blanca, čiji je najviši vrh Huascaran sa 6.768 m nadmorske visine.

Huaskaran-28  Huaskaran-29  Huaskaran-30

Na Cordillera Blanca prosečni broj glečera je oko 260, svi se nalaze iznad 4000m nadmorske visine, 185 na zapadnim padinama i 75 na istočnim padinama. Kao i kod svih Anda glečera, Cordillera Blanka je svedok velikih povlačenja njenih lednika tokom 20. veka, zbog globalne promene klime.
Sneg koji se topi sa Cordillera Blanca je svojim otapanjem obezbedio Peru zalihama vode tokom cele godine. Oni obezbeđuju vodu za navodnjavanje na kilometre pašnjaka, dok 80% energije Perua dolazi iz hidroelektrana.

Huaskaran-31  Huaskaran-32  Huaskaran-33

U Huaraz stižemo u popodnevnim satima, smeštamo se i planiramo još jedan dan aklimatizacije, dogovaramo se za odlazak na planinu i prikupljamo informacije šta nas sve čeka na putu do BC, proveravamo opremu i dokupljujemo šta nam jos nedostaje.

Uradili smo još jednu aklimatizaciju u masivu Cordillera Negra do laguna Wilcacocha 3725 m, nastavljamo dalje do vrha koji se nalazi u blizini na 4083m nadmorske visine. Svi dobro podnosimo visinu i dobro se osećamo.

Huaskaran-34  Huaskaran-35

Posle trinaest dana aklimatizacija i privikavanja boravaka na ovim visinma, jedva smo dočekali da krenemo na planinu. Huaskaran je najviši vrh Perua, a četvrti najviši vrh u južnoj hemisferi nakon Akonkagve, Ojos del Salado, i Monte Pissis. Vrh je dobio ime po Inka poglavici iz 16. veka, u novije doba poznatiji kao „Južno Američki K2"

Planina ima dva vrha. Viši južni od 6768 metara i 113 metara niži severni vrh. Vrh je prvi put popet 20. jula 1932. godine od zajednicke nemackoaustrijske ekspedicije. Na vrh su se popeli P. Borchers, W. Bernhard, H. Hoerlin, E. Hein, E. Schneider.

Huaskaran-36  Huaskaran-37  Huaskaran-38

Normalan put penjanja počinje iz sela Mušo sa 3020m nadmorske visine na zapadnom delu planine. Naše transportne vreće sa opremom, šatore, hranu i sve što nam je bilo neophodno iznele su mule. Nas je čekao uspon od 1200 m nadmorske visine, ne previse natovareni stižemo u BC nešto oko 14h, za pola dana penjanja. BC se nalazi na 4217m nadmorske visine. Naredno mesto na kome smo se zaustavili je pl.dom Refugio Don Bosco 4676 mnv, odakle se jasno videlo da u C1 nije najbolje vreme... duvao je jak vetar gore u planini.

Huaskaran-39  Huaskaran-40  Huaskaran-41  Huaskaran-42

Od planinarskog doma ili isturenog baznog kampa ruta vodi na prostranstvo otvorenih stena od granita, do ruba zapadnog glečera. Ova deonica prelazi se lagano, uz sam osećaj da te stena jednostavno drži. Glečer na početku nije previše strm, ali pukotine u njemu i ledeni mostovi zahtevaju dosta napora. Kamp C1 je smešten na sigurnom ispod seraka u Garganta ledopadu na 5260m nadmorske visine. Tu smo zatekli svega dva šatora, jer su se svi predhodnog dana spustili zbog lošeg vremena.

Huaskaran-43  Huaskaran-44  Huaskaran-45

Prognoza za sutra nije najbolja, nama sledi penjanje kroz Garganta ledopad do sedla izmedu severnog i južnog Huaskarana. Ovo je najteži i najopasniji deo na Garganta ruti, ovu deonicu treba preći u ranim jutarnjim satima jer postoji opasnost od lavina i lomljenja ledenih mostova. U zavisnosti od godine na nekim deonicana strmina može biti od 45 do 80 stepeni. Po dolasku u C2 zbog jakog vetra i lošeg vremena šator smo podigli tek posle satipo vremena, smestili se pokušali da se odmorimo za završni uspon.

Huaskaran-46  Huaskaran-47  Huaskaran-48

Iz C2 sa 5980 metara kreće se na vrh, krenuli smo u 02.30 noću po vedrom ali hladnom vremenu, u početku strmina je izmedu 35 do 40 stepeni, a ima i puno skrivenih pukotina. Pred izlazak na završni greben ima detalja za penjanje od 60 stepeni. U 10.15 po lokalnom vremenu 09. Jula 2013. sa još dvojicom visinskih penjača Iso Planić i Željko Dulić izašli su jugoistočnim grebenom na južni vrh Huascarana na 6768 m nadmorske visine.

Huaskaran-49  Huaskaran-50  Huaskaran-51

Posle kratkog zadržavanja na vrhu, fotografisanja i uživanja u pogledu na masive Cordillera, iako smo uspeli da se popnemo, nije još vreme za opuštanje i slavlje. Usledio je povratak. Posle dvanaest sati aktivnog penjanja i kretanja po planini u C2 su nas docekali naši nosači i kuvar koji su nam čestitali na uspehu...

Huaskaran-52

Spuštanje sa planine nije nimalo lako. Bezbedno i sigurno spuštanje nekad može da bude napornije i opasnije od samog penjanja nekog vrha. Naš polazak iz C2 značio je silazak sa planine, skroz do sela Muso na 3020m odakle smo pre svega šest dana započeli penjanje ove prelepe ali zahtevne planine, koja je dozvolila da joj pristupimo, osvojimo je i uživamo u njenim lepotama.

Huaskaran-53  Huaskaran-54  Huaskaran-55  Huaskaran-56

Vreme do polaska kući, iskoristili smo da upoznamo još neke znamenosti Južne Amerike, Perua, gradova, naroda sa kojim smo proveli nepunih mesec dana.

Članovi ekspedicije „Expedition Serbia Huascaran south 2013" bili su:
Miodrag Jovović Vrbas
Milivoj Erdeljan Novi Sad
Iso Planić Subotica
Željko Dulić Novi Sad

Tekst napisao                                                                                       15.08.2013.
Željko Dulić                                                                                           Novi Sad